Jak nie dać się oszukać Debata o bezpieczeństwie w Chociwlu
Debata Jak nie dać się oszukać
Komenda Powiatowa Policji w Stargardzie zorganizowała debatę społeczną Jak nie dać się oszukać, która odbyła się w hali sportowej w Chociwlu. W spotkaniu wzięli udział mieszkańcy gminy, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów. W debacie uczestniczyli m.in. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Stargardzie mł. insp. Emil Ubych oraz Z-ca Burmistrza Chociwla Sylwia Kalmus Samsel.
O czym mówiono
Głównym celem debaty było zwiększenie świadomości społecznej na temat współczesnych zagrożeń i sposobów zapobiegania przestępstwom. Policjantka z wydziału do walki z korupcją i przestępczością gospodarczą wyjaśniła metody działania oszustów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz przedstawiła najczęściej występujące schematy przestępcze. Treści teoretyczne były ilustrowane realnymi przykładami zdarzeń z terenu powiatu.
Przykładowe metody oszustw
- wyłudzanie pieniędzy przez kody BLIK,
- podróbki informacji o zniszczonym telefonie oraz metody spoofingu i phishingu,
- oszustwa tradycyjne, takie jak na wnuczka, na policjanta czy na pracownika banku.
Policjanci omówili algorytmy postępowania cyberprzestępców i wskazali na sygnały ostrzegawcze, których należy szukać podczas rozmów telefonicznych, wiadomości SMS i korespondencji elektronicznej. Podkreślili rolę zdrowego sceptycyzmu i weryfikacji informacji przed podjęciem decyzji finansowych.
Narzędzia i rekomendacje
Podczas debaty przypomniano o Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa jako praktycznym narzędziu komunikacji między mieszkańcami a Policją. Zachęcano do aktywnego zgłaszania niepokojących zdarzeń oraz do korzystania z oficjalnych kanałów informacji banków i instytucji. Uczestnicy otrzymali praktyczne porady jak postępować w razie kontaktu nieznajomych i jak zabezpieczać dane osobowe oraz dostępy do kont.
Zależy nam, aby mieszkańcy czuli się bezpiecznie i wiedzieli, jak reagować na próby oszustwa. Wiedza i czujność to najlepsza ochrona.
Spotkania takie jak ta mają na celu budowanie świadomości i sieci kontaktów między służbami a mieszkańcami. Policja przypomina, że w przypadku podejrzenia oszustwa najlepiej skontaktować się ze swoim oddziałem banku lub zadzwonić na numer alarmowy 112, a także korzystać z narzędzi zgłaszania dostępnych online.
źródło informacji: asp. Justyna Siwarska / policja.pl









